Alla inlägg den 24 maj 2012

Av Nina - 24 maj 2012 16:54

Hur skriver du en dikt?


Ja, hur skriver man en dikt?...


Jo, jag brukar först välja vilket "tema" jag ska ha på dikten, t.ex kärlek, glädje osv.


Sedan, om vi säger att jag valt temat "kärlek", så skriver jag ner alla ord jag kommer


på som rimmar och handlar om kärlek. ( Måste ej rimma, orden alltså! )


När jag kommit på orden så försöker jag rimma på orden och bilda två meningar


som passar med varandra.


T.ex så skriver jag nu en dikt om kärlek, så kan jag sätta ihop dem två rimmande meningarna och sedan fylla på med 2 rimmande meningar till. Så har jag gjort i min dikt "Vänner".


Så här är en lista:


Steg 1: Välj ett tema


Steg 2: Kom på ord som rimmar, men kom ihåg att orden ej måste det

Steg 3: Försök bilda med orden du kommit på 2 meningar som rimmar med varandra


Steg 4: Efter du gjort 2 meningar som rimmar med varandra kommer du på nya me-


ningar


Steg 5: Du fortsätter att göra meningar tills du är nöjd


Klar! Nu är du klar


Kom ihåg att en dikt inte behöver rimma!/ Nina<3<3<3


Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Vilken av dikterna JAG gjort är bäst?
 Min, ditt, mitt, din
 Vänner
 Nyare dikter
 Båda är lika bra

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards